lördag, oktober 04, 2008

Hamlet (pow, pow, pow)

En av dagens många tysta vredesutbrott riktades med all rätt mot kassörskan på Konsum. Anledning? Hon hade på sig en bandana! Va fan? Personalen ska väl inte se ut som nån jävla sjörövarattraktion på ett nöjesfält eller? Till råga på allt så ville hon se min legitimation. Måste vara körigt med alla tunnhåriga 17-åringar med en veckas skäggstubb som ska köpa ris, tvättmedel och två folköl. Som hämnd tackade jag nej till kvittot. Där fick hon så hon teg den jävla fittan. Man jävlas inte med Wayne Nilsson ostraffat.


Idag är det lördag och här kommer sedvanligt några kortfattade bokrecensioner som en liten guide i höstmörkret.


Dan Brown - Da Vinci-koden
En gammal konstnär lämnar kryptiska meddelanden på sin hötorgskonst. Tom Hanks får i uppdrag att tyda dessa. Samtidigt lurar ett odjur i bukten. Ej läsvärd.


Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
Doktor Glas vill spänna på den unga vackra Helga som fan. Dock har Helga en make och eftersom doktorn har hög moral och inte vill få Helga att vara otrogen så dräper han maken med något slags gift istället. Läsvärd.


Franz Kafka - Processen
Kafka bodde i Prag. Prag är en fin stad, men med alldeles för många turister. Jag har med andra ord inte läst boken, men den är säkert läsvärd.


Stieg Larsson - Den där första boken...
Handlar om en journalist och en väldigt smal tjej som kan det här med datorer. Journalisten är en så kallad kvinnokarl och den smala tjejen är arg på en farbror som varit dum mot henne. Ej läsvärd.


Stieg Larsson - Den där andra boken...
Journalisten knullar vidare och den smala tjejen fixar lökarna och lite annat. Sedan kommer Paolo Roberto in i handlingen och boken förstörs. Ej läsvärd.


Michail Bulgakov - Mästaren och Margarita
Fint omslag. Det kommer en trollkarl till Moskva. I Moskva bor det ryssar med ryska namn som är omöjliga att hålla isär. Ej läsvärd.


Haruki Murakami - Kafka på stranden
En gubbe pratar om sig själv i tredje person och gillar att äta ål och konversera med katter. Innehåller även familjemedlemmar som inte bara kan vara vänner. Läsvärd.


Fadde Darwich - Min story
Rörande, djup och insiktsfull. Leder till eftertanke om de stora och svåra frågorna i livet, som till exempel hur kul det egentligen är med silikonbröst. Läsvärd.


Jack Kerouac - På drift
“En modern klassiker”. Kanske det, men det är en jävla skitbok ändå. Ej läsvärd.


Anna Gavalda - Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans
Visserligen en novellsamling och för mig oläst. Men titeln är fin, särskilt de dagar man är lite skör. Förmodligen läsvärd.


Henrik Langeland - Wonderboy
Utspelar sig i Oslo vilket gör att de stora kulturskillnaderna får en att tappa tråden hela tiden. Ej läsvärd.


Nej nu jävlar ska jag ner och gå lös i tvättstugan. Hej då.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha fan vad bra! Men "Mästaren och margarita" är ju mycket läsvärd (alltså i mitt tycke). Ser för övrigt fram emot att läsa Faddes bok, hoppas den kommer på pocket inom en snart framtid..

Anonym sa...

Haha. Så bra! Du skriver super. Definitivt på min topp 3-favvobloggar.

Anonym sa...

hahaha! så jävla bra! svär och hoppas på att moraltanterna håller sig borta. sjukt bra blogg, jag är fast som fisken i vattnet.