tisdag, oktober 21, 2008

All those pretty horses

Har återigen städat gammal lägenhet. Det går lite sakta. Men det beror mest på att jag är ensam om att göra det. Samt att jag är lite ofokuserad. Till en början var mitt humör gott och jag tänkte att ensam är stark. Jag hyllade mig själv för att jag inte blivit sambo för att slippa flyttstäda själv. För det är ju oftast så, att när människor ingår i samboende så är det för att slippa utföra flyttstädningen allena. Så är det. Snacket om kärlek är myt. En stor jävla myt. Men efter ett tag blev sänktes min entusiasm och städningen blev ointressant. Likt ett apatiskt flyktingbarn sjönk jag ner på golvet bland hinkar och skurborstar och överblivet damm från ett liv. Klockradion delade med sig av P4 och finska program. Insåg att jag är kluven till det finska språket, i tal är det förjävligt. Men i sång så duger det. Utan att förstå texternas innehåll så är det ändå lite fint. På ett melankoliskt vis. Och när jag låg där på rygg med finskt vemod i öronen så började jag stirra i taket. Stirrar man på något tillräckligt länge utan att blinka så börjar det hända saker. Ungefär som med knark, fast billigare och mindre riskfyllt. I taket såg jag en cirkus. Ungerska lindansare och polska akrobater blandades med vita hästar som sprang runt i manegen. Runt och runt och runt och runt och runt sprang de. Sedan kom världens starkaste man med sin leoparddräkt och då blinkade jag eftersom jag fick mindervärdeskomplex.
Och efter det kom jag fram till att jag fan inte ska städa lägenheten själv. Alla de som har vistats i lägenheten under det året jag bott där ska hjälpa till. Det blev en lista på 18 + 1 namn. Den där + 1 är en tjej som jag inte vet namnet på. Men ändå hade hon mage att spendera en natt i min säng. Men nu ska jag söka upp henne så att hon kan hjälpa till. Det förstår hon säkert eftersom man får räkna med vissa saker efter en bortamatch. Som till exempel:
- En könssjukdom
- En oönskad graviditet
- Att en part vill träffas igen men den andra tar avstånd
- Att båda parter är nöjda och säger hej då
- Att båda parter är nöjda och ses igen
- Att bortaparten får hjälpa till med flyttstädningen cirka elva månader efter matchen


Ja, så är det. Nu ska någon med Facebook få hjälpa mig att agera detektiv. Hon kan ha hetat Lotta. Men det är jävligt oklart. I vilket som fall som helst ska hon ändå få hjälpa till att städa.
Annat vore inte rätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh mr.

Wayne sa...

Ja?

Anonym sa...

ehummm...tack för senast ;-)det är klart jag kommer och hjälper till!!

Ses senare ;-)

Wayne sa...

Härligt, vi kör ett intensivt pass på lördag förmiddag. vi ses utanför porten. kram