fredag, augusti 28, 2009

Just like a woman

Det finns vissa småsaker i vardagen som kan göra mig glad. Fula ord till exempel. Idag gick jag och surade över något som jag kommer till längre fram när jag fick se att någon i dammet på ett skyltfönster skrivit ”KUK”. Det fick mig att le brett. Förmodligen gjort av någon 90-talist som inte ens är könsmogen än. Och varför skulle det få en att le undrar du nu som sitter stel som fan med ett kvastskaft uppkört i brungrottan? Jo, det får mig att le eftersom det är så jävla dumt och helt meningslöst att skriva ”KUK” i damm som ändå snart tvättas bort och därför är det på något sätt genialt. På ett ungefär.

Något annat som får mig glad är när människor tänker på en. I onsdags fick jag post från de här jävla typerna. En skiva, cigaretter och tändstickor. Inget meddelande, inget skrivet – det är fan rak och enkel kommunikation det. Och det fina är alltså att någon eller några som jag varken känner eller har träffat har avsatt tid för att knåpa ihop ett kuvert och därmed tänkt på mig. Det gör mig lite rörd.

Och ja, jag har läst Monas manual noga för att kunna länka snyggt. Men henne tänker jag inte länka till för hon nekar mig att hålla hennes mutta. Sånt där tycker jag är dåligt, ett avtal är ett avtal oavsett om hon själv varit inblandad i processen eller inte.

Nog om det. Nu ska jag dock återgå till tjejtemat för den här veckan. Motion och shopping.

Började dagen med att med lätta steg och målinriktad blick ta en pigg joggingrunda i naturskön miljö. Åh va härligt. Sen åt jag en fräsch frukost för att efter det åka till vuxendagiset och studera ambitiöst. Och med det vill jag slå hål på myten om att man skulle bli så jävla pigg och få energi av att träna. Det stämmer inte alls. Satt som ett jävla kolli och tittade på alla engelska ord som bara flöt ihop. Jävla anglosaxisk vurm vi har i det här landet. Tröttnade och åkte hem istället. Det första jag gjorde hemma var inte att onanera, det tror jag var lite tjejigt gjort av mig. Fast man vet ju aldrig, det finns så många sjuka kvinnor i det här landet.

Efter det mötte jag upp Peachy för att shoppa kläder. Det var det som jag hade surat för tidigare, inte för att träffa henne, utan för det där jävla handlandet. – Du kommer inte bakfull eller hungrig på fredag, glöm inte att det är för din skull vi ska shoppa, hade hon sagt innan. Och jag kom nykter som en kattunge och mätt som Anna Book. Hon är bra den där Peachy. Snäll och vacker som en dag och hon röstar rött och därmed rätt. Sen kan jag väl kanske inte riktigt förstå varför hon valt att utbilda sig till en sån där som gräver efter mumier i Egypten eller varför det lyser i hennes ögon när hon pratar om gamla krigsmonument. Men jag kan väl inte förstå allt i världen heller.

Funderade på vilken karaktär i Sex and the City jag skulle vara, var lite inne på den där blonda kåthaggan först, men valde sedan brunetten. Lite tafatt och mesig men helt okej. Rödfräsen var det aldrig tal om.

Först skulle det köpas skor. – Sätt dig i stolen där och var lugn, sa Peachy. Och där satt jag och kände mig efterbliven och det var ett jävla spring runtomkring mig. Hon kom sedan med ett par och likt en av Askungens systrar försökte jag pressa ner min slimmade fot och grinade illa.
– Det går inte, den är för liten!
– Men du får ju använda ett skohorn fattar du väl!

Jag tittade på skohornet och hon tappade tålamodet. – Men för fan… och hon fick hjälpa till. Anledningen till att jag inte kan hantera ett skohorn ordentligt är att jag är av den åsikten att måste man ha ett verktyg för att få på sig en sko så ska man fan man inga skor ha.

Efter lite konverseringar om storleken, jag hävdade att de var för små men hon menade på att de passade bra, så löste det sig smidigt ändå. Det är skönt när någon utomstående känner efter åt en vad som är rätt och inte. I framtiden så ska hon få gå och kissa åt mig.

Sen bar det iväg till en herrekiperingsbutik där det skulle köpas kostym. Vi hittade en omgående som dög, en mörkgrå i klassisk stil. Lite strul med storlekarna först bara. Hur jävla svårt kan det vara att införa ett enhetligt system med S, M, L och så vidare? Men tillslut så.
– Måste jag prova den tror du?
– För faaan, JA!
– Men om jag håller den framför mig, det borde räcka, då ser vi om den passar!
– Gå nu bara.
Gå.

Och där stod jag ensam och utelämnad inför hela världen i bara underbyxorna och tittade på min kropp ur 51 olika vinklar i otäckt ljus och svettades i provhytten. Jo, en jävla massa speglar och lysrörsarmatur bidrar säkert till merförsäljning. Dumheter. Men det ordnade sig. Och Romario, eller vad nu expediten hette, vek ihop skjortan fint som han lurat på mig.

Två par skor, kostym, skjorta, lite tjafs från H&M och bolaget på 45 minuter. Effektivitet är något ni tjejer måste lära er när det gäller shoppande. Tänk så mycket tid ni får till att snacka skit och gnälla.

Sen bjöd jag Peachy på vin och ost på restaurang som tack för hjälpen. Sånt gör tjejer.

Ikväll ska jag göra saker som bara tjejer gillar. Som att tvätta och diska. Sen ska jag ta ett fotbad och tända doftljus och sen sitta ljuvt i soffan med knäna mot bröstkorgen i mysiga kläder och dricka vin.

Och kanske bli lite känslosam och känna mig ensam och tänka att det borde vara någon som väntade på mig.

Men det gör inget, det är sånt man får göra när det är tjejvecka utan att skämmas.


EDIT: Eftersom det är tjejtema så borde jag ju egentligen slänga upp 34 bilder där jag poserar i mina nya kläder, men vet ni - det ger jag blanka fan i.

5 kommentarer:

TinA sa...

Fan, det var det jag väntade på att tjejtemat skulle ge - bilder på en posande människa.. Nu kan jag ju lika gärna gå o lägga mig!

Wayne sa...

Förlåt, men besvikelser är det jag har att erbjuda.

MonasUniversum sa...

Samantha.

I'm Samantha.

Med eller utan mutthållning.

I alla fall lika gammal.

..och så trevligt att du bejakar dina kvinnliga sidor. Men du: doftljus och fotbad är väl att ta det lite väl långt?!

Anonym sa...

Blev du glad när du hörde markoolio? :)

Wayne sa...

Morsan: Vadåra? Det luktar ju gott, och hälarna kliar när man ska sova om de inte sköts om. Så det så. Nu har du lärt dig något nytt baby.

Anonym: Asglad. Toppen. Tack.