torsdag, december 03, 2009

Run pig, run

Veckans djur: gris




Ibland måste man vara snäll mot sina medmänniskor när de har det lite tufft, och eftersom djur också är människor så får grisen lite uppmärksamhet nu.

För den har haft ett tufft år 2009. Inte nog med den blivit smutskastad runt om i världen hela året genom svininfluensan, så uppdagades det förra veckan att den får bo under mycket dåliga förhållanden och är tvungen att tugga på sina vänner när det inte finns något hö att fara runt i. Och Maud Olofsson har haft det körigt med Vattenfall och Saab och fått mycket skit för det. Nej, grisen har det som sagt inte lätt just nu.

En grishane kallas galt. En grishona kallas sugga eller so. Ett grisbarn kallas kulting och en grisnäsa kallas tryne. Grisen har funnits jättelänge, den är över 9000 år äldre än Jesusbarnet.
Grisen – Gud 1-0.

Det finns lite olika varianter av grisar, en sort är Linderödssvin som bor i Skåne. I Skåne finns det vildsvin också. Det finns så mycket i Skåne när man tänker efter.

När en gris föds väger den runt 1,5 kg. En del grisar växer upp och får åka till Frankrike och böka runt efter tryffel och bli klappade på ryggen och få beröm. Tryffel är choklad som bor under jord och är dyrt som fan, inte speciellt gott heller.

Men det är inte speciellt många grisar som får uppleva Frankrikes lövskogar, ty de flesta blir bara runt 6-7 månader gamla och då får de en stöt eller nåt och det där dagsljuset de sett och längtat ut till genom ladugårdens otätade väggar släcks för gott.
Grisen – Gud 1-1.

Det blir alltså ingen barndom med hopp och lek och ingen tonårstid för grisen där den får gå på diskotek och ligga med nån i nionde klass för att få bekräftelse och sluta med idrott och sen konfirmera sig för att få presenter och vara nån släkting till lags och åka på kibbutz efter studenten och plocka bapelsiner och röka brass och sen bli vuxen och skaffa ungar och spela kubb om sommarkvällarna med det där tråkiga grannparet och ägna semestern åt att byta staket och sen få barnbarn att ljuga ihop historier för om både det ena och det andra.

Nej, så blir det inte för grisen. Inte för många av dem i alla fall. Den får bli en liten kotlett innan den ens fattade att den levde. Och sen används skinnet för att högfärdiga borgarkärringar med näsorna i vädret och kvastskaft i arslena ska ha svinpälsar runt sina halsar. Det tycker de är chict, och räv är så 1979.

Grattis grisen till Veckans djur, du är inne i en hård period. Men tänk på att det står 1-1 mot Gud i halvtid! Res dig och var stark! Res dig och var stark! Du fixar det här, det gör du. Kram.

16 kommentarer:

B sa...

Du är för underbar! Du förgyller mina dagar. Fattar inte att tjejerna inte står på kö för att gifta sig med dig! Jag skulle lätt falla som en fura om jag inte vore för gammal för dig och lyckligt gift redan.

marie m sa...

Heter grisens näsa verkligen nos... om ja, vad hände i så fall med tryne ?!? Håller för övrigt med föregående talare.

Wayne sa...

B: Tack så mycket, det var snällt av dig. Och jag undrar samma sak.

Marie: Det heter tryne ja, jag tänkte fel. Tack för påpekandet och det andra.

Sockiss sa...

oh, du glömde tala om att en galt-penis är spiralformad. det tycker jag är roligt.

Lennart Pettersson sa...

Är man en gris om man grisar ned? I så fall upplever grisar en tonårstid och i många fall en alltför lång vuxenperiod!

Anonym sa...

Griskultingar var det allra sötaste djuret enligt mig när jag var ett litet barn. Men nu vet jag bättre.

Ida

Ellinore sa...

Men Wayne, nu får du sluta undra över varför tjejerna inte står på kö. det gör vi ju redan! Hit med ditt nummer och jag ska bjuda med dig på en sjuhelvetes resa

Maria M sa...

Gris hane heter även orre, och grisar kan ha orgasmer på upp till 30 min, tydigen.

Du skrev ju tryne i inlägget...vad menar ni (Marie och du då du svarar henne), missade kanske något?

Härligt att läsa dina inlägg, tackar

Maja sa...

"Grisen – Gud 1-0" Den korta meningen gjorde min kväll. Löv it.

Här i England finns bara glada grisar, de har benen fulla av spring och tävlar mot varandra i griskapplöpningar. Förloraren hamnar på en "cider & porkpiefestival" Det är inte dåligt alls så han är glad ändå.

Ha en trevlig helg! Kram på dig!

MonasUniversum sa...

....ibland måste man vara snäll mot sina...

Du har inte varit snäll mot mig en enda gång på hela veckan.

Och B: låt dig inte luras, han slår alla tanter. Jättehårt.

XXX sa...

Maria M; Näää grispappan kan kallas orNe, inte orre.
Förlåt men jag var tvungen att vara lite mästrande idag.
I övrigt ska jag vara snäll och hålla käften.

Anna Nio sa...

Det finns också minigrisar. De är jättejättesmå och halkar runt på parketten. Folk har dem inomhus ändå, och matar dem med mjölk. Heja grisen som blev veckans djur, jag ska nog tröströsta på grisen som årets djur när den omröstningen kommer (för det gör den väl?), för att den haft det så jävligt. Det skulle kännas bra att stötta den i kampen om den åtråvärda titeln.

Stop sa...

Nöff.

Bogey sa...

Jag gillar grisar. Julskinka t ex är fruktansvärt gott.

Caterine sa...

Grisbarn kan också kallas griskillingar, allt enligt min son som för övrigt på fullaste allvar påstod att griskillingar har så korta ben bara för att de inte ska slå sig när de ramlar omkull.

Wayne sa...

E: Det kände jag inte till, tack för infon.

Lennart: Ungefär så är det.

Ida: Jag tycker nog att de fortfarande är söta.

Ellinore: Jajaja..

Maria M: Tack för infon. Det heter tryne ja, men det stod nos först vilket Marie påpekade.

Maja: Det låter ju fint hörru. Och ha en fin helg du med.

Mona: Och när? NÄR? När i helvete var du snäll mot mig senast? Just det, så käften kärring!

Tvillingen: Det mästras alldeles för lite, fortsätt så.

Anna: Omröstning? Nja, det får vi allt se du. Men kanske.

Roger: Precis

Boogey: Du har det bra du.

Caterine: Det var väldigt fint tänkt av din son, uppmuntra honom till mer sånt!