fredag, januari 02, 2009

Track 04

Det finns ju vissa saker som man ogillar utan större egentlig anledning. Borås är ett sådant exempel. Ingen vettig människa borde tycka bra om den staden. Varför? Ja alltså va fan... det bara är så. Jag har aldrig varit där och kommer aldrig åka dit. Det känns som ett ytterst olustigt ställe.
Människan som utger sig för att vara min mor (en mycket bra person för övrigt) sa vid något tillfälle under min uppväxt att hon har svårt för Siw Malmkvist. Efter det så har jag också haft svårt för Siw Malmkvist. Utan att veta varför. Ända tills ikväll. Jag kom hem efter en hård dag på Samhall, dränerad på ork och fylld av livsleda, och skulle fira fredag med ett par korv med bröd och en mjölkliter för att sedan lägga mig på soffan med en skål oliver och ta del av det enda underhållningsprogram som man inte spyr galla över, det vill säga På spåret. Och vad händer? Jo, Siw Malmkvist med sitt otäcka hår visar sig i rutan. Ta det lugnt nu, tänkte jag, ge kärringen en chans. Och det gjorde jag. Tills hon öppnade munnen. Min mor hade rätt. Siw Malmkvist är en motbjudande kvinna. Du förstörde På spåret Siw.
Du förstörde min fredag.
Du förstörde min helg och kanske hela år 2009.
Allt hemskt i världen är nog ditt fel, som att jag har överjävligt ont i vänsterörat till exempel.
Jag önskar inte livet ur dig, det vore elakt.
Men jag vill bara att du ska veta att jag aldrig kommer att förlåta dig. Aldrig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Siw kan jag hålla med om men Borås kan vara det bästa stället i världen. Nu har du förlorat en av dina (kanske den enda) trogna läsare.
Eat my kanadagås

Doris sa...

Du är min bloggfavorit. Du är helt jävla AMÄJSING!!! Keep it up:-)

Wayne sa...

Svarthårigesven: Förlåt om jag gjort dig upprörd. Men det är ju så jag känner.

Doris: Tack. Det var rart av dig.

Anonym sa...

menar du att du nöjer dig med ett par korv med bröd som middag (och mjölken och oliverna då förstås)? Korv med bröd måste man ju äta minst fem av för att ens känna tillstymmelse till mättnad... Jag förstår inte...