lördag, januari 10, 2009

Pablo Picasso was never called an asshole

Jag är ju inte bara student och en serviceinriktad arbetare på Samhall, jag är nu även konstnär. Konstnär har var jag varit i ungefär fyra dagar och det känns bra. Många andra konstnärer slänger bara ifrån sig sina verk utan känsla och självdistans. Det är oftast bara profit som räknas och att få glida runt på Louisiana och äta smörrebröd och spänna på någon förvirrad elev från Konstfack med prickig klänning och poplugg som är där på studiebesök. De har sålt sina själar till etablissemanget.

Sån är inte jag, verkligen inte. När jag skapar något så känns det! Jag ger av mig själv och utelämnar mina innersta känslor. Precis så är det. När jag lämnar min ateljé som doftar starkt av passion inför konsten, lavendel, lidelse och tobak så är jag helt tömd på energi. Eftersom det är så mycket emotioner som blandas in i det jag gör. Om jag får säga det själv så tycker jag, och många håller säkert med, att närvaron av något stort finns i mina verk. En högre makt finns med i hela arbetsprocessen.

”Snickarsonen ser en aura”

Verket ovan är enligt min egen beskrivning mycket starkt. Det innehåller en oerhörd tyngd som är svårt att återfinna någon annanstans. Snickarsonen, Jesus alltså, åtrår den nakna kvinnan. Samtidigt vet han innerst inne att det bara kommer sluta i förnedrande misär. Och att Gud, hon den där i röd särk och skyddshelgonet med en kuvös i sin trygga famn övervakar det hela för inte saken lättare. Vad är rätt? Vad är fel? Kampen mellan gott och ont symboliseras på ett väldigt djupt sätt. Samtidigt finns ju andra synvinklar. Men det får ni väl för fan fundera på själva. Jag orkar inte göra allt.

Tack till min mentor och konstnärliga ledare – Lillöra. Utan dig hade jag aldrig blivit en sådan erkänd konstnär som jag är.

Hej då!

Ps – Hon som pillar på sig själv är lånad från Marduks skiva Fuck me Jesus. Och de andra tomtarna är hämtade från några hokus pokus-sidor som jag glömt adresserna till. Men genom att meddela detta så avsäger jag mig allt ansvar.

Ps 2 – Om någon vill köpa något så är det inga problem. Det vore jävligt fint att hå råd med en weekend i Köpenhamn nu. Gå runt och dricka lunchöl och käka korv och kommunicera genom kroppsspråk och engelska med pöbeln där nere.

1 kommentar:

Anonym sa...

du ska ge fan i mig!