onsdag, december 31, 2008

Blown out of the sky

Tog mig samman och gick till bolaget förut. Eliten stod och hängde utanför som vanligt. Köpte en vinare och ett halvt dussin öl. Är det onsdag så är det och något måste man ju fira. Bestämde mig efter det för att ta en promenad. Förutom några joggare som spred vindpustar av svett och förlorad energi så var det fint ute. Frisk och kylig luft, vita träd och solsken. Ett bröllopspar blev fotograferat vid vattenbrynet. Hon klädd i vitt som en oskuld ska vara. Lättlurad karl det där tänkte jag, hon förlorade mödisen på Kos 1997 och efter det har det bara rullat på. Men hon var fin och han var väl lycklig så jag påpekade aldrig det där. Istället gav jag dem en lyckoönskning i det tysta. Det kostade jag på mig även om jag har lite svårt att ta sådana där småborgerliga påhitt på allvar. Tills döden skiljer oss åt! Jojo, eller tills gräset är grönare på andra sidan.

Jag gick vidare och konstaterade återigen att det var en vacker och bra dag. Och det var då smällandet började. Jag satte nästan snusen i halsen och frukosten höll på att hamna i långkalsongerna. Det idylliska vädret hade fått mig att förtränga denna primitiva jävla idioti. Jag skyndade hem och låste dörren ordentligt. I mitt hem ska ingen krutrök få komma in. Nu sitter jag här och är lite rädd. Och förbannad. Det är ju för fan bedrövligt att utvecklingen inte gått längre än att folk ska bli roade av saker som smäller och ger ifrån sig lite färgglada partiklar. Jag har viss förståelse för att barn tycker det är kul. Jag sprang själv omkring med de där dumheterna och hoppades på att kunna blåsa bort halva centrumkärnan när två kinapuffar tejpades ihop. Men sedan växte jag upp och berikades med förstånd, visserligen ett måttligt sådant, men ändå.

Och det är de vuxna människorna som sysslar med fyrverkerier jag föraktar. Ni är helt jävla dumma i huvet allihop! Jag hatar er och hoppas att ni smäller bort era otäcka ansikten och sedan dör! Okej, nu tog jag i, men att ni får brännblåsor på fingrarna när ni pillar på stubinerna efter ett flak öl ikväll är en rimlig reprimand. Vad sägs om att stanna inomhus med en karta LSD och ett paket tomtebloss istället? Det borde ju sannolikt bli en liknande effekt. Då stör ni inte omgivningen och slipper förvandla samhället till en jävla krigszon i alla fall. Bah!

Och tänk på djuren, alla stackars djur. Fina hundar som ska behöva vara rädda (katter däremot kan ni sikta på om det prompt ska siktas på något). Nu äger jag ingen hund. Men jag har en larv. Och den kommer nog också bli rädd. Därför lägger vi oss under en filt under soffbordet ikväll och dricker alkohol och stänger ute allt det onda. Och så lyssnar vi på tysk synth. Det hör ändå nyårsafton till.

Gott nytt år (det menar jag egentligen inte, stryk ska ni ha)

4 kommentarer:

Anonym sa...

att målet var att blåsa bort en hel centrumkärna sa du aldrig när vi sprang omkring med bomber. På sin höjd trodde jag att vi ville spränga postlådor... Kommer förbi med ett skönt fyrverkeri-kit sen då, som du bad mig om...

Anonym sa...

Jag önskar dig ett gott nytt år...och fortsätt blogga! Hoppas 2009 blir ditt bästa år hittills!

Anonym sa...

God fortsättning! Må lycka och välgång kanta din väg.

Anonym sa...

Håller med dig helt angående fyrverkerierna. På väg hem imorse kom en man i 30-35års åldern och bad om en cigg. Visst det är ju lugnt. Men sen gav han mig en näve smällare som tack. Du vet sådana som dom förbjöd för några årsedan. Så nu sitter jag här hemma med en massa smällare på bordet. Vågar ju fan inte ens slå spisen med det där i lägenheten. Hmm, ska nog gå ut och se om det är några kids som har kvar några julklappspengar som man kan blåsa dem på...