lördag, maj 09, 2009

Vet for the insane

Gjorde comeback på Samhall idag.

– Hur är det Wayne?


Jo tack, för fan, jag är lite ledsen och väldigt trött eftersom jag låg klarvaken mellan 02 och 05.30 och lider av en släng bakfylla och skulle behöva björna som fan och har cyklat i motvind med dåligt pumpade däck så nu rinner det svett längs ryggen och jag är torr i munnen så in i helvete och apropå helvete så verkar det vara åt den riktningen det mesta går för tillfället.

– Det är bra.

Vandra genom livet genom och ljug om ditt hälsotillstånd. Det är mitt motto det. Samt att orkar man inte diska så ska man fan inte heller äta.

Och angående diskning så fick jag en lång utläggning om att ett schema införts i lunchrummet.
Det är så att om jag sköter diskmaskinen en vecka så sköter X den nästa vecka.
– Aha, okej, ja men det låter ju...
- Alltså, så här liksom, förra veckan hade Y ansvaret för diskmaskinen och nu i veckan som kommer så diskar jag.
– Ja, jag tror att jag förstod första gången du förklarade. Men så kul att det verkar fungera bra!


Förändringens vind blåser hårt ibland. Men på vissa fronter blåser inga förändrande vindar. Någon hade tydligen brutit upp en förpackning med rakhyvlar och sedan tagit med sig innehållet häromdagen.
- En jävla blatte såklart.
- Men är det inte så att den enda som väktarna tagit för snatteri var en Svensson med Volvo från Motala, eller har jag missat något?
- Det måste fan ha varit en jävla blatte ändå.


Och det är "blatte" hit och "blatte" dit och fan och hans skrevande moster och det förbannat tröttsamt att lyssna på, men det är tyvärr ingen idé att försöka förändra något. Det har gjorts otaliga försök men det är svårt att lära gamla idioter som tar del av omvärlden genom kvällstidningarna och inte lämnat kommungränsen på 15 år att sitta. Och har kommungränsen lämnats för en all inclusive till Turkiet så klagas det ändå för att det var så jävla många "svartingar" där. Och är det inte invandrarnas fel så är alltid de förbannade bögarna tacksamma att gnälla på. – Bögar ska fan inte få adoptera eller skaffa barn, det tycker jag inte, för det är onaturligt och man vet ju liksom vad bögar gör med småpojkar.
Skönt resonemang, då är det ganska självklart hur du som förmodat heterosexuell man behandlar dina två döttrar. Idiot. Men nog om medarbetarna (jag tycker medarbetare är ett mer passande ordval än arbetskamrat).

Jag öppnade entrédörrarna 07.59.
08.03 ville jag gå hem.
Idag har jag lärt mig att tiden inte går fortare bara för att man stirrar på klockan. Sedan kom första kunden. Och jag kände likadant inför honom idag som jag gjorde för över två år sedan. Bakar in en repris här:

Han står framför mig på jobbet.
Ser ut som en idiot.
Skryter högt om hur många prostituerade han låg med i Thailand. Att han bara lämnade hotellrummet när han skulle fixa mer sprit och kondomer. Men att han ändå lyckades vara på stranden när det hände. Hur han sprang när vågen kom. Jag funderar på hur Gud resonerade den där jävla annandagen när han valde offer. Tänker på L som inte kan le åt mig längre, men förhoppningsvis ligger på ett mjukt moln och sörplar vin. Han fortsätter tjata om vilken tur han hade den dagen. Jag vill skrika att det inte finns någon som helst jävla rättvisa i världen och sedan slå ihjäl fanskapet med en klubba. Som norrmännen gör med sälarna. Men eftersom jag inte är våldsam av mig ger jag honom ett dött leende och önskar honom rutinmässigt en fortsatt trevlig dag.

Slut på repris.

Skillnaden var dock att jag inte ens försökte mig på ett leende idag eller några falskheter om fina dagar. Ta ditt kvitto men rör inte vid mig med dina såriga och äckliga händer och försvinn sedan. Jag vill inte döda dig, bara plåga dig. Sedan kom mitt andra hatobjekt till kund, dagen började bra. Jag är säker på att hon fintade bort mig en gång och gav fan i att betala för en stock snus. Det måste ha varit hennes abnormt stora jutesäckar till bröst som förvirrade mig. Och då inte på ett positivt sätt. Hennes kropp och person äcklar mig och det är en skam för manssläktet att kärringen fått yngla av sig. Hennes make måste vara folkpartist eller efterbliven, någon defekt lider han säkerligen av i alla fall av. Hade jag varit en sådan där övernaturlig människa så hade jag nog sett en rabiessmittad aura runt den familjen.

Jag skulle nog inte kalla mig själv för otrevlig i min yrkesutövning, kort i tonen kanske, men inte direkt otrevlig. Jag kommer aldrig med verbala oförskämdheter eftersom det bara är onödigt även om kundjäveln är dum i huvudet. Ögonkontakt och ett klart och tydligt och starkt Hej, det hör till allmänt hyfs, men sedan får det fan vara bra med konverserandet. Men mentalt är det mycket ”för helvete” som pågår. Ofta med ett nej eller men innan.

– Nej för helvete, vi har nog inte ekologiskt kaffe, jag vet inte och orkar inte kolla efter heller, och vad är det för jävla nymodigheter du efterfrågar? Åk till Stockholm istället, där kan du nog få en personlig barista också som ritar små hjärtan i skummet, men här säljer vi bara enkelt bonnkaffe som ska drickas på bit, eller fat i värsta fall.

- Men för helvete, du kände att du var tvungen att betala 5000 kr med skrynkliga tjugolappar när det är 19 meter lång kö och jag är ensam i kassan? Tack, det här kommer dessutom ta mig en halvtimme extra vid sedelräknaren.

Jag kommer nog aldrig bli veckans anställd eller bli ihågkommen som det där lilla charmtrollet i kassan av kunderna. Men det gör mig inget. Ambitionsnivån på det där stället är inte speciellt hög.

Innan stängning kom chefen och sa att vi gjort ett bra jobb, han och jag. Vi? Va fan har du gjort? Jag ville fråga om det fanns några möjligheter att få ligga med hans fru som en liten lönebonus, men det lät jag bero. På vägen hem såg jag en död råtta, jag skvatt till så att jag nästan ramlade in i ett broräcke och dog. Det hade varit pinsamt, om jag ramlade och dog alltså. En trist död orsakad av en avliden råtta. Inte som att bli skjuten på öppen gata i Paris iklädd finkostym och med en skön brunett i släptåg. Det hade varit något det.

Nåväl, nu ska jag ägna kvällen åt tvättstugan och öl. Lyssna på maskulin och primitiv synth och bara må, kanske riva av ett lufttrumsolo om den andan faller på. Och sedan bli lite känslosam och lyssna på Tindersticks och romantisera kärleken och tråna, precis som ett mycket överviktigt barn gör efter en påse med smördoppade praliner och nio liter sockerdricka.

Eat my fuck så länge.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vet vännen min. Mitt samhall öppnas av moi om 2 timmar..Shoppa åt dig i veckan?/P

fika i katrineholm sa...

"Skönt resonemang, då är det ganska självklart hur du som förmodat heterosexuell man behandlar dina två döttrar. Idiot."

Fan vad bra! Du skulle sagt det till honom.

MonasUniversum sa...

Du är fantamej ett geni när det kommer till att blogga.

Wayne sa...

P: Det gör vi

Fikan: Det har jag redan gjort. många gånger.

Mona: Tack, så snäll du är. Nu blev den här söndagen lite roligare för en stund.