tisdag, mars 03, 2009

To Germany with love

För 12 år sedan besökte jag första gången Tyskland. Var där för en festival. Under vistelsen så träffade jag inte helt oväntat en tysk. Han ville kasta mig i en damm med grönt vatten. Tror jag i alla fall. Det brast lite i kommunikationen. Men han pekade på mig, sedan på dammen och efter det skrattade han elakt. Då blev jag rädd. Som den sextonårige sängvätare jag var.
När vi skulle återvända till tryggheten i Sverige lyckades vi spendera alldeles för lång tid på toaletten på färjeterminalen. I ett varsitt bås satt vi i några timmar och kvasifilosoferade. Det resulterade i att vi höll på att missa färjan, den där gångbron hade stängt. Fick rusa ner och ut på kajen och stå och vifta med pass och biljett till nån sjörövare. Aja, sa sjörövaren efter ett tag. Och vi hoppade. Och sängvätandet gjorde sig påmint igen.

Efter det har jag besökt Tyskland fem, sex eller sju gånger. Vet inte exakt och det skulle säkert ta en halv minut att ta reda på och det har jag inte tid med. Men varje gång lyckas det hända märkliga saker i det där landet. Som att man försöker övertala skolflickor från Hannover att köpa ut öl eftersom man själv blir nekad på grund av överförfriskning . Eller känner sig kränkt för att någon vill kränga skivor med Bon Jovi till en. Eller att man blir våldskysst av någon tvåmeterskarl på en gaybar i gryningen. Måste vara något med luften där nere.

Och nu ska jag dit igen. Till Tübingen. Med tre ovårdade gossar i sällskap. Det är tänkt att vi ska studera. O-dog ska även leta lönnkrogar, det är en punkt han är väldigt tydlig på. Han gör också research för att kunna leda guidade turer om Tübingens mörka historia. Det ska bli intressant att se om det blir av. I bekräftelsen från skolan står det viktiga saker. Som om försäkring och sånt. De rekommenderar också att man har 500kr i fickpengar varje vecka. Jag ska maila och fråga om hur många par kalsonger och strumpor man behöver, och vilka djur det finns. Det vore skönt att veta.

Väl i Tyskland ska jag leta upp den där mannen som skulle kasta mig i dammen för 12 år sedan. Han hade långt hår minns jag. Man jävlas inte med Wayne Nilsson. Det ska han ha klart för sig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, fina minnen från dessa trakter... Ett år i Stuttgart i ungdomens dagar var grejer det. *nostaligisk blick och fånigt leende*

Anonym sa...

ahh, tyskland är fan ett bra land... på många sätt. sist i berlin fick jag hålla en väldigt stor man i handen medans han urinerad. kände mig lite speciell just då. Hade gärna åkt med dig men det blir nog svårt. Det enda som står i min resekalender är en tripp till london och ett visst 40års kalas... fan jag är inte vidare förtjust i england men vad gör man...

Anonym sa...

Va fan, hur länge ska du va borta? Är det nått du inte berättat för mig & Hotty, va, va ,va?

Anonym sa...

Är ölen inräknad i de 500 kronorna?
Om inte får ni nog räkna lite på det med.

Fatima sa...

Kul! Grattis, eller vad man säger.

Wayne sa...

Eastwater: Stuttgart ska nog göras. Har du något tips på vad som ska göras och inte?

Lars: Låter som ett fint möte. Kan du leta upp den där tjejen som jag träffade senast i london? och inte den feta danskan då...

Jävla anonym: Jag kommer vara borta tillräckligt länge.

Syster: Förmodligen inte. Så det bör nog minst dubblas.

Fatima: Tack ska du ha. Ta med vår pojkvän och besök vettja

Anonym sa...

Så jävla anonym va jag inte. Det var bara det att anonymrutan fyllde i sig själv innan jag hann blinka & skriva mvh P.//
Mvh P

Anonym sa...

I april och september/oktober går man på Cannstatter Volksfest och dricker öl och dansar på borden tillsammas med fulla schlagersjungande tyskar, det är trevligt. Man kan också dansa med fulla tyskar på nattklubben Palais på Schlossplatz. Stället är ganska skrattretande, men det är det som gör det roligt. Räkna med dålig musik, billig sprit och promiskuösa besökare.

Tycker man om tyska bilar är Stuttgart himmelriket, Mercedes och Porsche har finfina muséer.

Vill man rekreera sig är det trevligt att promenera i Schlossgarten, gå till djurparken Wilhelma eller besöka mineralbadet Leuze. Där badar och bastar män och kvinnor tillsammans i samma skick som de föddes. Svårt att veta var man ska hålla blicken ibland, men härligt ställe.

Olé, olé, olé VfB! - gå på fotboll!

Ät Linzen und Spätzle mit Saitenwurst, mums!

När du fem gånger har sagt "bitte" med ett frågande tonfall till den schwäbischtalande personen framför dig, nicka och/eller mumla något så det iaf verkar som att du fattat vad som sagts.

Jag låter som en dålig turistguide, entschuldigung. Stuttgart är fint, men kanske inte direkt världens mest spännande stad. Hälsa från mig och kör så det ryker!

Wayne sa...

P: Jajajaja.

Eastwater: Tack för en utförlig och underhållande guidning.