söndag, mars 08, 2009

Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini

Veckans djur: Iller

Egentligen borde veckans djur bli myskoxen igen. Extremt bra djur det där. Ligger ohotat i topp när det kommer till århundradets djur. Men det skulle bli orättvist att hela tiden lyfta fram myskoxen. Alla måste ju få vara med. Så därför får illern bli veckans djur.

Illern kan bli upptill 45 cm lång och finns mestadels i södra Sverige. Och i större delen av Europa. Tydligen en nyfiken krabat som helst kilar omkring på nätterna och är värdelös på att klättra. Även rädd för vatten. Illern kan kanske anses vara lite gullig och söt, som den på bilden. Men att bara vara gullig kommer man inte långt på i livet. Det måste illern lära sig och i dagsläget tillför den egentligen ingenting.

Vissa människor har illrar som sällskapsdjur. Men det är oftast människor som mår väldigt, väldigt, väldigt dåligt. Mental ohälsa är vanligt bland illerägare (källa saknas).

Illern har i likhet med Maud Olofsson aldrig någonsin utfört några stordåd. Inte som Lassie, Flipper, Black Beauty eller Crocodile Dundee.

Nej, det är motvilligt som jag ger illern utmärkelsen veckans djur. Jag tänker inte säga grattis, vilket kan tyckas vara barnsligt. Men det bryr jag mig inte om.


4 kommentarer:

Anonym sa...

jag säger vattenbuffel, alla veckors djur. alternativt de seniga kossorna i kambodja.

Anonym sa...

Det vore oerhört intressant att se vem du är. Kan inte du på bestämd tid och plats infinna dig (förslagsvis vid en bestämd hylla i universitetets bibliotek) så jag på håll kan betrakta dig under ungefär 20 sekunder, för att avgöra om det är meningsfullt att gå vidare med det här spionaget?

Anonym sa...

Haha.. Maud i liknelse med en Iller, det var inte snällt mot Illern....

Wayne sa...

Sara: Vattenbuffel är bra. Det kan nog vara något.

Anonym: Det kan nog bli obekvämt för oss båda. Jag kommer förmodligen vara iklädd jeans resten av veckan. Där har du ett hett tips.

Anonym 2: Nej, det var nästan att gå över gränsen.