måndag, februari 23, 2009

Like a friend

Såg en dokumentär om en man som var i Ryssland tidigare ikväll. Jag såg alltså dokumentären tidigare ikväll, vart mannen hölls hus tidigare ikväll har jag inte en jävla aning om. Men i dokumentärfilmen var han i Ryssland och tog hand om föräldralösa grizzlybjörnungar. Charlie var mannens namn. Charlie knallade omkring i något naturskönt område och vallade björnungarna. De fiskade lax tillsammans. Och badade. Och brottades. Charlie skyddade också ungarna mot vuxna elaka björnhannar med hjälp av pepparspray. Så skulle deras riktiga mamma gjort, sa Charlie och i soffan satt jag med stora ögon och funderade på vem som distribuerade pepparspray till björnmödrarna i vildmarken.

Sedan slog det mig att det var själva skyddandet i sig, och förmodligen inte pepparsprayen som var grejen. Med den insikten blev jag lite generad. Men samtidigt så har man ju hört talas om björnar som cyklar på enhjulingar. Inget verkar omöjligt. Därför skäms jag inte. Han hade det bra Charlie med sin grizzlisar. Inte en mänsklig idiot inom synhåll (förutom kamerateamet då, men jag tror Charlie hade överseende med det). Dokumentären gjorde mig på bra humör och nu vill jag också ha en björn. Om jag någon gång i livet skriver en kontaktannons så ska jag klargöra det där direkt – Du: Hyfsat snygg, gärna mörk. Inte alltför dum i huvet och naturligtvis barn- och rökfri. Men det är bra om du vill skaffa en björn så att vi har något att bygga relationen runt efter någon månad när kärleksyran börjar dö. Se björnen som en slags gemensam respirator.

Det blir för övrigt ingen kändisblogg. Det känns inte rätt. Mode och/eller björnar får det bli. Nu ska jag plugga, det har jag skjutit på i några timmar. Men först borde jag nog sortera något. Det är viktigt ibland. Och särskilt just nu. Om man skulle göra en High Fidelity och sortera skivorna i kronologisk ordning kanske? Jo, så blir det. Pluggandet kan vänta lite till. Behöver inte vara klart förrän imorgon bitti.


Och förlåt oss våra skulder,liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda. Ditt är riket,din är makten och äran, i evighet. Amen.

1 kommentar:

Anonym sa...

...Amen´