tisdag, februari 26, 2008

Wrapped up in books

Berusad på alkohol och inlämnad examinationsuppgift så kändes det efter midnatt rimligt att gå på bokrean. Officiellt gick jag dit för att handla böcker, off the record så var jag där med en romantisk vision om att finna kärleken.
Kanske inte helt oväntat gick jag därifrån med böcker. Jag skyller på att det knappast var några mörka fotomodeller där, mestadels avsminkade och glåmiga kärringar, och så jävla full var jag inte så att det skulle vara intressant. Böckerna som inhandlades var i alla fall:
Björn Kumm – Kalla kriget
Simon Sebag Montefiore – Stalin – den röde tsaren och hans hov
Kristian Gerner – Centraleuropas historia
Jung Chang & Jon Halliday – Mao – den sanna historien
Howard Sounes – Bukowski – en biografi


Böckerna om kalla kriget, Centraleuropa och Bukowski känns fortfarande som rimliga köp. De om Stalin och Mao lär däremot samla damm. Kanske kan de imponera på någon lättlurad brud? Fast i och för sig, om en tjej är så lättlurad så att hon följer med hem, så lär knappast två böcker om döda kommunister vara avgörande om kläderna ska av eller inte...

Inga kommentarer: