fredag, februari 29, 2008

Love will come knocking

Idag är det skottdagen. Skottdagen är egentligen enligt mig jävligt obetydlig, varför bry sig om en ynka dagjävel som återkommer ungefär vart sjätte år? Min födelsedag är till exempel varje år och den är det ytterst få som bryr sig om.
Lite glädjande var dock när jag fick reda på att det enligt gammal tradition är tvång på att kvinnor ska fria på skottdagen. Så säga att jag var uppspelt som en överviktig snorunge på Mcdonald´s när jag imorse åkte till skolan är en grov underdrift . Äntligen, tänkte jag och gjorde en high five hårt som fan med min spegelbild på bussfönstret. Men när jag väl satt i skolan nyduschad, parfymerad, nyrakad, iklädd hela jeans och skjorta så hände absolut ingenting. Jag väntade länge. Men ingen kom och friade.
- Va fan, kom igen nu, ni ska väl ransoneras ut idag eller? ropade jag med hoppfull röst mot en klunga tjejer. Men grupperingen med tjejer bara blängde och gick. De var förmodligen redan uppbokade. Sedan åkte jag hem och fortsatte vänta med champagnen på kylning. Men än så länge har ingen kommit och jag börjar återigen tappa tron på kärleken.
Eller så är det så att någon vacker kvinna kommer precis innan midnatt, alltså bara stormar in med sällskap av nationella insatsstyrkan och ett tv-team. Och insatsstyrkan kommer skratta och säga - Åh, nu blev du allt rädd va?

Och jag kommer skratta och säga att - Ja, det blev jag verkligen. Och sedan kommer den vackra kvinnan att gå ned på knä, och istället för att hinta om en avsugning så kommer hon fråga om jag vill bli hennes man. - Ja, kommer jag svara och hoppas på att den där avsugningen som jag först tänkte på kommer att bli av senare. Efter jag svarat ja kysser vi varandra och är lyckliga. Reportern från tv-teamet sticker mikrofonen i ansiktet och frågar om jag är överraskad, men jag är så full av beundran inför livet så att jag bara stumt tittar in i kameran med glansiga ögon. Med en blivande frus kropp i min famn.
Så blir det nog. Och skulle det inte bli så kanske man kan ansöka om att bli inkvoterad i någon annans äktenskap.
Konstigare saker har väl hänt i världshistorien.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är välkommen in i mitt äktenskap Wayne! Ska köpa ett torp i Österbotten där vi kan bo, dricka kosken och förlusta oss.