måndag, oktober 25, 2010

Disappointed

Livet är fullt av besvikelser, ungefär 83 % utgörs av besvikelser.

En av de största besvikelserna i livet för egen del kom helt klart under gymnasiet i och med geografilektionerna. Visst, jag hade kanske inte förväntat mig glass i stora lass och popcorn och freestyle med fräck musik.

Men någonstans i min enfald trodde jag väl kanske att vi skulle få lära oss om olika länder och sånt, om olika städer och ett och annat fylke kanske.

Så där satt jag med mitt beniga tonårsarsle och tuperade hår i skolbänken och skrev ”Sisters of Mercy” och kanske ritade en liten kuk i blocket (det där är ett beteende som fortfarande pågår) och bara väntade på att få börja färglägga Tjeckoslovakiens flagga eller planera cocosbollsförsäljningen så att vi kunde åka till Alperna och rida på sankt bernhardshundar och sopa i oss glögg eller vad de nu har i sina tunnor.

Men nej.

Gubbfan börjar prata om stenar. Stenjävlar.

Det finns tydligen olika sorters stenar. Och mineraler. Och det skulle man lära sig. Till ingen nytta.

Det enda man behöver veta om stenar och mineraler är att en sten är en sten och att en stor sten är ett berg och att mineraler säljs i vattenform på plastflaska på Ica.

Sen pratade gubben om väder. Om moln och skit. De enda som bryr sig om att det finns olika sorters moln är:

a) människor med glasögon. Med det ska de inte lastas för, det ligger bara i deras natur.

b) idioter som ska försöka mästra och sätta dit folk på fester i hopp om att få lite uppmärksamhet och muff.

- Du, vet du vad ett cirrusmoln är eller?
- Nej, och just nu spelar det ingen större roll ändå.
- Det spelar väldigt stor roll och jag vet minsann vad det är. Hörde ni det allihop? Ni tjejer nere i hörnet också? Va? VA?

Och så pratade gubben om olika tidsperioder, sådana som fanns för väldigt längesedan så det är ingen idé att komma ihåg dem ändå.

Geografiundervisningen på gymnasiet borde reformeras. En orgie av besvikelser.

Just nu är jag lite besviken. Ganska mycket för att det är måndag, eller maudag som vi vettiga säger. Och ganska mycket på mig själv. Min disciplin är helt åt helvete på hemmaplan. Jag borde tentaplugga, men det gör jag inte.

Istället ska jag pilla på nya skivor (som tydligen är nypressar vilken gör mig ytterligare besviken på mig själv eftersom jag är dum i huvet och inte kan dra slutsatser vid inköp).

Imorgon är en annan dag, som mjölnarsonen från Bromölla sa.

Hej då.


6 kommentarer:

Ewa sa...

Ey!! Jag var också sjukt besviken på geografilektionerna på gymnasiet! Läraren malde på om olika jordmåner i flera lektioner och sedan fick vi gå ut och mäta kullar (???). Sedan sov jag resten av läsåret.

Men jag låtsades förstås att jag var sådär cool och oberörd och visst hade fattat att geografi handlar om matjord.

Milla sa...

Jag var inne på din blogg igår och sen råkade jag drömma om dig.

Jag drömde att du i själva verket hette något i stil med Kay eller något annat häftigt, hade knallgrönt hår, var adopterad från Indien och satt i rullstol eftersom du var handikappad och inte kunde gå. Och så kom du från Säffle, där du var uppväxt, men nu bodde du i något flashigt lägenhetskomplex alldeles intill havet i de södra delarna av Sverige. Där utanför fanns en lekpark som du brukade hålla till i och som vi blev helt lyriska över när vi såg, eftersom vi kände igen den så väl, då den figurerat på så många bilder i din blogg! Det betydde att du bodde i närheten. Och vi hade åkt för att leta efter just dig. Du var vår idol. (Min, min sambos och sambons ena syster) Alla som träffade dig älskade dig, eftersom du hade den effekten på folk. Höhö.

Jag drömde massor av konstiga drömmar inatt, men den här tog nog priset.

Anonym sa...

Jag borde också tentaplugga men föredrar ett gammalt vänner-avsnitt.. Inte så bra.

Anonym sa...

Ja döör! Haha, var det praktikanten som Jesper hade? Minns du stenprovet?/P

Trollets mamma sa...

Hörru, dina geografilektioner var i alla fall en orgie i någonting! Jag sov, gjorde jag. Inga jämrans orgier alls.

Wayne sa...

Ewa: Geografi handlar nog mest egentligen om matjord, du hade helt rätt.

Milla: Haha, det var en fin dröm. Förutom att den inte hade så många rätt, bara det där med den älskande effekten.

Anonym: Sant, Vänner är inte så bra.

P: Näe, det var nån skånsk gubbe som var två äpplen hög.

Trollets mamma: Att sova är ändå lite punk tycker jag. Keep it up.