söndag, december 09, 2007

Gloomy sunday

Idag är det advent för andra gången på kort tid. Och det mina damer och herrar... förändrar inte mitt liv nämnvärt. Här finns ingen adventsljusstake som är tänd, här finns bara svårmod och melankoli. Livsleda förpackat i bukfetma och smutsiga kläder. Nej, nu överdrev jag en aning, det är jävligt neutralt faktiskt. Som det brukar vara. Jag ser inte på tillvaron i svart eller vitt, utan alltid i en ständig gråzon.

Försökte mig på en mysig alkoholfri hemmakväll med själv igår. Det gick bra i den mån att jag inte drack någon alkohol. Men sedan vette fan. Köpte en kebabrulle, den var god. Men sedan blev jag så jävla däst och illamående så att flera timmar fick spenderas i framstupa sidoläge på soffan. När jag sedan repade mig så poppade jag popcorn. Popcornen lyckades jag bränna. Försökte ändå reparera misstaget med att smaksätta dem med ett kryddmått salt. Av misstag blev det dock ca 83 kryddmått salt, och popcornens smak blev därefter.
I samband med popcornätandet så skulle det tittas på tv. Det gör man på mysiga alkoholfria hemmakvällar. Och vad finns det som är sevärt på tv en lördagskväll? Inte ett skit tydligen. Tro på fan att man spendrar helgerna med ett tvivelaktigt leverne, det finns ju inga andra alternativ. No more mysiga hemmakvällar med mig själv!

Men jag kan ju alltid trösta mig med att jag idag inte lider utav bakfylla och en känsla i maggropen som tituleras ångest. Det är bra. Alltid något.

Denna söndag tänkte jag spendera med lite julmys. Baka pepparkakor och sånt. Bygga upp en illusion av ett moget och lyckligt liv. Kanske låtsas att det finns en kvinna närvarande som doftar ljuvt av äpple, kanel och lavendel. Men egentligen, ärligt, om jag inte ens lyckas poppa popcorn utan att bränna dem, hur kommer då mina pepparkakor att se ut? Jo, pepparkakorna kommer att se ut små små små barn med tredje gradens brännskador. Och det, gott folk, är inte aptitligt.

Hänga upp en mistel kanske. En sådan där som man pussas under. Det vore något det, pussandet kanske leder till att jag får komma till. Men vad är oddsen för att en kvinna skulle inta min lägenhet? Om det trotts allt skulle befinna sig en kvinna i lägenheten, om jag då ger henne en sjuhelvetes tackling så att hon ramlar under misteln och jag sedan slänger mig på henne. Tar ett stadigt grepp om nacken på henne och försöker slicka hennes gomsegel.
Räknas det?
Eller blir det bara ett trist efterspel i form av anmälan om ofredande eller försök till våldtäkt? I så fall är det nog inte värt det.
Jag skiter i misteln med.

1 kommentar:

Kulturkoftan sa...

Jag har nackspärr. Resultatet av min mysiga hemmakväll. Sov i tolv timmar på två kuddar när jag alltid använder en. Fy. DET BLIR INGA PEPPARKAKOR I ÅR! Glad advent.