onsdag, april 11, 2007

Boys don´t cry

Jag var på date med en tjej igår och ni får väl tro vad ni vill, men det gick faktiskt väldigt bra. Det var inte mamman i Gilmore Girls men jag är nöjd ändå. Är ju knappast i position att ställa krav.

Hon heter i alla fall Anna och har mörkt hår och är väl egentligen den jag letat efter ett tag. Verkade stabil och lättsam. Hemskt fin. Imorse när jag vaknade ringde jag jobbet och sjukskrev mig. Skyllde på halsen. Käkade sedan en lång frukost och njöt av den lediga dagen. Åt lunch på en uteservering och tittade på människor för att senare strosa omkring med ett brett leende på läpparna och kände mig oerhört tillfreds med allt. Slog mig ned på en bänk och funderade lite på livet. Solen sken, i hörlurarna sjöng Doris glatt för mig.

Jag kom att tänka på den kommande sommaren och på igelkottarna som då kryper fram. Igelkottar är kanske världens bästa djur. Jag vet inte hur många sommarnätter jag sjunkit ned mot en husvägg full som ett svin och biktat mig för de hopkurade små liven. Av någon konstig anledning har igelkottar svar på nästan allt. Solen, Doris, tankar om igelkottar och känslan av att kanske börja bli kär för första gången på en massa år gjorde mig en smula rörd och sentimental. Jag fällde en liten tår. Eller ja, jag grät. Stortjöt om jag ska vara ärlig.

När jag satt och hulkade som mest av lycka kom Anna oväntat förbi. ”Hej” sa hon glatt och ”Hej” sa jag och försökte snabbt torka ansiktet rent. ”Nämen gråter du?” ”Va? Gråter?…Nej nej. Fick bara något i ögat”

Jag vet inte varför jag ljög men jag antar det beror på att pojkar inte ska gråta oavsett anledning och allt det där tjafset om manlighet. ”Stackarn…vad fick du i ögat då?”

Efter den frågan skar det sig.
Istället för att svara grus eller en flugjävel eller va fan som helst så fick jag någon slags blackout och svarade kort och gott ”Sperma”.
Hon blev tyst en lång stund. Aldrig har en kvinna tittat på mig med sådan avsmak som Anna gjorde då.
”Jag vill nog helst inte veta varför du sitter på en bänk mitt på ljusa dagen utanför en högstadieskola med sperma i ögonen”

Jag vände mig om och såg alldels för unga flickor i utmanande kläder på en skolgård. Helvete! Den hade jag inte sett. Visste inte vad jag skulle säga så jag slog bara ut med armarna lite lamt. Med snabba steg gick hon därifrån. I ett optimistiskt försök ropade jag med darrig röst efter henne ”Ses vi på fredag som vi sa?” Hon vände sig inte om utan pekade bara finger över axeln.

Ganska omoget tycker jag. Man måste ju kunna prata om saker.
Anna är kanske inget för mig ändå.

Inga kommentarer: