måndag, november 22, 2010

Hamburg song

Muslimerna vallfärdar till Mecka. Agneta Sjödin åker på pilgrimsresor i Spanien för att möjligtvis få skavsår och en ny pojkvän som kan bytas ut efter tre veckor, kanske är Gud inblandad också. Och en massa brass förstås. Pöbeln glor på TV4 och åker till Gekås i Ullared för frälsning.

Alla har vi våra egna sätt för att få själslig tillfredsställelse.

Själv tar jag med mig min sidekick Soda och åker till Hamburg i jakten på den heliga graalen. Bägaren ur vilken Jesus och smågrabbarna drack vin till den sista måltiden stavas i det här fallet Nordlicht och är en låt av Sällskapet.

”Det finns en krog vid Elbes kaj
i St Pauli-stad, bland ilandflutna vrak
här hänger vi som har mönstrat av
här hänger vi och kramar våra glas
folk ifrån syd, och folk ifrån nord
Rund um die uhr, rund um die uhr.”


Om Nordlicht verkligen finns på riktigt eller inte, det vet väl för fan inte jag. Jag går bara på vägbeskrivningen som kan höras från 03:08.

Man ska tydligen tjyvåka tunnelbana till Millerntorplatz och hälsa på Bismarck och sedan lyssna på horornas klagosånger och mittemot kyrkan finns Nordlicht.

Jag har alltså inte undersökt närmare om Nordlicht existerar. Det tar bort utmaningen. Jag tror ju knappast att Columbus drog upp sin asteroidtelefon och kollade läget innan han hittade Amerika.

Gud va trist för honom att få meddela för en hormonstinn besättning som inte ville annat än att plundra och våldta eller vad de nu gjorde att det var läge att ställa in eftersom en jävla nordbo som hette Leif hade varit där innan och rotat.

Så kanske finns Nordlicht. Kanske inte. Och om inte kommer jag utnyttja mina svaga kontakter i nöjesbranschen och kanske kräva Thåström på resan.

Vår expedition avgår i alla fall den 10 december. Den uppmärksamma läsaren har kanske sedan tidigare förstått att jag tycker att Hamburg är en riktig jävla skitstad. Jag har varit där 2,6 gånger och skulle skulle kunna skriva en bok, eller en novell eller i alla fall en liten notis om hur dålig stadjäveln är.

Varför åka dit då? Ptja, jag har väl aldrig utgett mig för att vara speciellt konsekvent i det praktiska. Så fuck it.

Vi ska se på fopoll också. Tyvärr blir det inte anarkopunk utav bara helvete med St Pauli utan bara lite lojt med Hamburger SV. Men så länge det finns wurst att äta och öl att dricka så löser det sig säkerligen. Det har ju trots allt fött upp fler än det slagit ihjäl.

Godnatt.


3 kommentarer:

Rödögd, blånäst, kung vid mitt bord. sa...

Tur att det inte var FC St. Pauli du skulle se, då hade jag varit tvungen att smitta dig med böldpest så du inte kom iväg. Böldpest är ett bra verktyg vid stark avund.

Hoppas nu istället att du blir kung vid dit bord och kramar ditt glas, om nu inte Pimme ljuger. Fast det tror jag knappast, personligen känner jag sanningen i alla hans verk, förutom när jag sjunger med i Mona Tumbas slimclub. Det är självbedrägeri..

klozzen sa...

http://www.youtube.com/watch?v=EDVLZacT6b4

Wayne sa...

Rödögd: Jag hoppas verkligen inte att han ljuger, för då får du också en omgång.

Klozzen: Jag älskar fan introt på den där.