onsdag, juli 30, 2008

Dogs are everywhere

Det rådde ingen vidare stämning när jag satt inne på chefens kontor idag. Nekade givetvis till anklagelserna om att jag skulle ha frågat städerskan om hon sög mer än damm för en hundring eller två. Pekade istället ut en av de yngre sommarjobbarna.
- Du vet, det är ju väldigt mycket hormoner i den där åldern.


Om chefen trodde på mig eller inte låter jag vara osagt men han verkade slappna av en smula i alla fall. Och när vi satt där, han och jag, så såg jag chansen att avslöja mina storslagna planer för att öka omsättningen på stället.
- Känner du till att OS börjar snart, de olympiska spelen alltså?
- Men självklart gör jag det!
- Ok, skulle bara kolla, du verkar ju inte alltid vara helt med i matchen liksom. Anyway, när det var i OS i Barcelona 1992 så började folk käka tapas som fan. Det var förmodligen då vi fick tapas till Sverige. Och kanske paella också för den delen, jag vet inte alls säkert eftersom jag bara var elva år då och förmodligen hade viktigare saker att tänka på, men det är ändå en känsla jag har.
- Du jag har ett möte snart, vart vill du komma?
- Lugn nu, det här är också ett möte, ett viktigt sådant. Förlåt jag glömde bort fotbolls-VM i Italien 1990, det var antagligen då pizzan kom till Sverige. Innan OS i Nagano 1998 tror jag inte det fanns sushi här. Innan OS i Calgary 1988 hade vi nog inte... ja, jag vette fan vad de äter i Kanada men du fattar vad jag menar va?
- Nej, vad menar du?
- Att de olympiska spelen och fotboll startar mattrender och att det nu är ett perfekt läge att dra igång en OS-kampanj med importerat hundkött till extrapris!
- Du skojar nu va?
- Näe, jag har tänkt på det här länge.
- Tror du på allvar att det skulle fungera? Att folk skulle sätta tänderna i människans bästa vän bara för att det är ett sportevenemang! Va?
- Men det gäller ju att skapa en efterfrågan... det funkar med rätt markandsföring. Och det där med människans bästa vän. Det är ju kutym i Kina att käka byracka. Och i Indien eller vart det är så är ju kon helig, vad tror de tycker om vår nötköttskonsumtion?
- Det hör väl inte till saken, och jag tror inte heller att koncernen skulle ställa sig bakom en import av hundkött med tanke på den bristande respekten för mänskliga rättigheter som råder i Kina.
- Det där är skitsnack. Kanske plitade styrelsen ner några punkter om etik på den senaste fylleresan till Mauritius för det ska se bra ut på pappret men det är nog inget som följs i praktiken.
- Jag tror ändå inte att det svenska folket är villiga att äta hundkött av etiska skäl.
- Du, det svenska folket godkände vid valet 2006 att kapitalet skulle få styra och förringa alla levande tings värde, både människor och djurs. Det finns ingen värme eller solidaritet kvar i det här landet, så det gäller nu bara att skapa en marknad.
- Och vad tror du myndigheterna säger om själva importen då?
- Det finns redan hundkött i landet, det är jag säker på.
- Hur kan du vara det?
- Om en svensk tjej har varit utomlands ett tag, säg ett år, vet du vad hon gnäller mest om när hon kommer tillbaks trots att hennes make blivit rånmördad och hon själv nästan våldtagen?
- Inte en aning.
- Att det inte fanns något jävla saltlakrits att käka när det drog ihop sig inför den återkommande blödarsjukan!
- Vad menar du?
- Att det måste finnas någon kines i det här landet som känt samma sug inför hundkött och istället för att surat som en kärring beställt direkt från en leverantör i Kina. Det är så vi ska göra också, köra allt svart utan mellanhänder. Fuck the system liksom.
- Jag orkar inte lyssna på det här skitsnacket längre, mitt riktiga möte börjar strax.


Och chefen gick och kvar satt jag och tänkte att otack är världens lön.

3 kommentarer:

Yvette sa...

Mesigt.

Dom är modigare i Vi-butikerna. I Tensta säljer dom fårtestiklar.

Wayne sa...

Ska nog börja i en Vi-butik. Verkar finnas framåtanda där. Fårnötter verkar intressant, funkar säkert i nån slags gryta, eller bara som snacks framför idol på fredagarna.

Yvette sa...

eller helt enkelt om man saknar egna ballar.