lördag, mars 17, 2007

Pretty words

Befinner mig på landet. Aktar mig för barhäng och krig.
Det är vackert.
Solen skiner och jag tittar ut över sjön som fortfarande är täckt med is. Ibland sneglar jag mot kyrkogården. Den är ganska fin nu när det är ljust. Efter mörkrets inbrott gör den mig lite rädd. Fantiserar lätt ihop historier om spöken och ruttna barn som vill en illa.
Men nu är det som sagt ljust och vackert och jag vill skriva något fint. Något betydelsefullt. Något som berör. Men det enda som ekar i mitt huvud är en klottrad ramsa från barndomens lekplats: "Kuken och fittan spelade boll. Kuken vann med elva mot noll"
Och det är ju vackert på sitt sätt. Att kuken vann gör mig glad.
Nu ska jag gå till lanthandeln och jävlas med byborna. Förmodligen dra kniv mot första bästa idiot som blänger på främlingen. Allt jag vill är att köpa lite snus och en flaska Tonic... Att jag aktar mig för barhäng behöver ju inte innebära att jag är nykter.

2 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Åh landet, jag bor typ på landet. Det sitter katter i trappen, gårdskarlen Larsa krattar löv, någon spelar gitarr och jag dricker kaffe. Lappsjukan är nära.

stefanmedo sa...

vilken vacker prosa.

jag ska nog också ta mig en klunk.