torsdag, mars 03, 2011

Berlin underground selection

Det har kommit in ett svar på Veckans quiz via mail. Det är från Borås kommun.

När vi såg frågan mobiliserade vi snabbt alla kommuninvånare på torget. Det är ganska lätt för det är ingen som är upptagen med annat ändå, förutom Anders Svensson som höll på att utveckla sina kockdrömmar och lagade tacos.

Vi har gemensamt resonerat oss fram till att Berlin ligger i Paris.

Med vänlig hälsning
Borås kommun”

Nu tycker jag inte att vi ska börja håna Borås för att hen är dum i huvudet. För att komma från Borås var det ändå bra att de lyckades nämna en geografisk plats.

Men nu är det så att Paris inte är ett land, utan en stad. Staden ligger i ett land som heter Frankrike. Berlin ligger i ett land som heter Tyskland.

Varför pratar vi nu om Tyskland? Jo, tidigare i veckan avgick landets försvarsminister Karl-Theodor zu Guttenberg. Han hade klantat sig lite.

Nyheten har inte uppmärksammats speciellt mycket då det varit andra viktiga saker som hänt - Mello, Big Brother och att de tydligen inte kan valla ordentligt i hobby-VM (det där skidlöpandet framstår mer och mer som ett skämt).

Att han skulle avgå kände jag dock till sedan innan eftersom Tysklands förbundskansler Angela Merkel skickade ett telegram med orden: Krise! Hilfe!

Därför åker jag imorgon till Berlin med en liten delegation för att reda ut situationen. Merki, som vi närstående kallar henne, vill att jag hjälper till att analysera vilka följder avhoppet får för tysk utrikes- och försvarspolitik, om landets ställning i NATO påverkas etc.


Gud vad jag ljuger för er nu. Jag är helt blå ansiktet, så mycket ljuger jag. Jag har inte fått något telegram från Angela Merkel. Men jag ska till Berlin imorgon, det är helt och hållet sant.

Om jag ser Merkel kommer jag bara ropa: - Viiiiiiiiiiisa paaaattaarna!

- Verstehe nicht, kommer Merki svara då (jag förutsätter på något sätt att hon liksom jag inte kan formulera fullständiga meningar på tyska).

- Aber för helvete, just fucking google it för fan!

Att jag tänker på tantens lökar beror inte på att jag skulle vara pervers på något sätt. Det är bara den här bilden som etsat sig fast.


Merki på norsk finopera 2008.

Nåväl, det ska bli fint att komma hem till Tyskland igen, världens bästa land. Bara gå runt på Berlins trottoarer och vara lite dum i huvudet, äta en väldans massa wurst och döner kebap, hänga i gatuhörn och dricka pilsner ur butelj.

Och så ska vi gå på fotboll också, titta på när Hertha Berlin spelar. Och smyga omkring på inrökta kneipes och jiddra med lokalbefolkningen.

- Ha en riktigt bra resa nu Wayne, du har förtjänat lite semester.
- Så snäll du är. Tack!


Åter på måndag, eller aldrig. Lev väl kamrater och barn.
Muschi på er!

3 kommentarer:

Lisa sa...

Oj, svårt att glömma en sån bild. Inte utan att man blir lite klämsugen.

Bogey sa...

Mannen till höger som blickar ner i dalgången är även känd som flickornas Jens. Han sågs senast kindpussa hela det norska damstafettlaget i TV i det som du omnämner som hobby-VM.

Låt nu Guttenbergs öde vara en varning för dig i din fortsatta akademiska bana. Don't cheat som man säger i Bayern.

Ha det i Berlin!

Wayne sa...

Bogey: Jens har dåligt omdöme.