torsdag, januari 06, 2011

I just don't know what to do with myself

Jag är ledig. Därför har jag lediga kläder som långkalsonger och en bandtröja från 90-talet på mig. Och en finne på halsen har jag också. Det är sånt man får ha på sig när man är ledig.

En sak som jag är bra på är att aldrig vara riktigt nöjd. Antingen är det för varmt eller så är det för kallt eller så är man för lite ledig eller vad som helst. Nu är jag lite för mycket ledig. I hela tio dagar eller nåt, det är svårt att räkna ibland.

Vad ledigheten har i sitt fuktiga sköte vet jag inte riktigt. Jag vet dock att jag redan fallit in i gubbpensionärstempot – det vill att man inte kan eller hinner göra mer än en sak per dag.

Igår var jag vaken och redo för dagen runt halv nio. Funderade på om jag skulle gå och hämta ett paket, en tur- och returpromenad på uppskattningsvis tolv minuter, men insåg genast att jag inte skulle hinna eftersom jag möta Cramp-Jocke och stadsvandra med vinflaskor vid 13-tiden.

Så, hur ska jag slå ihjäl all denna ledighet? Att dricka vin är ett förslag, men inte så klokt i längden. Att runka en jävla massa är inte heller en vettig heltidshobby. Det jag kommit fram till än så länge är:

- Läsa böcker jag vill läsa och inte för att jag måste
- Titta på olika undervattensdjur på Skansenakvariet. Men det får bli nästa vecka när alla barn tjyvröker utanför gymnastiksalarna igen.
- Laga mat
- Promenera
- Kolla på fräsiga filmer
- Gå på museum
- Pilla i skivbackarna (och leta upp en ny back)
- Dumåka kollektivtrafik
- Mata och titta på fåglarna och fortsätta oroa mig för Kolis
- Runka, ja det fick vara med på listan ändå eftersom den hade blivit för kort annars.

Så. Nu ska jag duscha. Ge mig vettiga aktivitetsförslag och vinn en resa.

5 kommentarer:

Fasching sa...

Tvätta händerna och gör sedan en gåslevermacka, med hallonbalsamico och honungsreduktion. Och en Sauternes till det. Finns i praktisk halvflaska.

Anonym sa...

http://medborgarskolan.se/Templates/Pages/Arrangement.aspx?aid=484977&mid=180&sgid=14 Där har du nåt att sysselsätta dig med, för att göra fågelmatningen mer akademisk.

Systerkitty sa...

Skaffa en ælskarinna!

A-M sa...

Kom över på en äkta finsk vedeldad bastu :-)

Wayne sa...

Fasching:Jag tror tyvärr inte att jag är en finsmakare nog för att uppskatta gåslever. Men kanske, ja vi får se. Eller så gör vi så att du bjuder på det så att jag får en inkörsport. Det blir bra.

Anonym: :) Det där verkar lite för bra för att vara sant.

Systerkitty: Det har jag inte råd med.

A-M: Det vore fan nåt det.