fredag, januari 28, 2011

Blues for Bulgaria

Jag har skrivit ett sånt där meddelande på Facebook. Facebook är så himla bra för där kan man hålla kontakt med gamla vänner och så.

Det är så bra för man kan hålla kontakt med, eller koll på, folk från mellanstadiet som man knappast brydde sig om då och ännu mindre bryr sig om idag. Himla bra är det. På Facebook blir alla som en enda stor familj. Jättebra.

Nåväl, det här mailet är inte till för allmänheten, därför mörkar vi allt:

”Hej Sofia och Sofia, era bulgariska huvudstäder

Nu är det så här att jag skriver detta elektroniska brev i förtroende. Jag vill inte att ni printar ut det och har högläsning eller ramar in det för allmän visning.

Det finns ett problem i min tillvaro som tynger min vardag. Och nej, det stavas inte inkontinens. Däremot stavas det jag-vet-för-fan-inte-vad-som-är-skillnaden-mellan-var-och-vart!

Så är det.

Jag kan inte minnas att jag fick lära mig det under skolgången (förmodligen fick jag det men det är alltid behagligt att förneka allt i efterhandskonstruktionen). Visserligen vet jag inte riktigt vad som är skillnaden mellan substantiv och adjektiv heller, nåt av dem beskriver saker, det vet jag. Och pluskvamperfekt och sån där skit, ja det är alldeles för avlägset för att ens bry sig om att fundera på.

Ett verb vet jag dock vad det är, ett verb sätter man att framför. Till exempel – att hoppa.

Men det här med var och vart. Ovetskapen tvingar mig till en massa omformuleringar för att inte verka eftersatt rent mentalt. Jag måste exempelvis säga – Ursäkta, hur hittar jag till toaletten? Istället för att bara börja bräka om var/vart muggen ligger.

Nedan följer några uppgifter som ni får lösa och därefter pedagogiskt förklara vad som är rätt och fel och varför.

- Var/vart är din lillebror?

- Han ligger på altanen och sover, kråkorna börjar snart äta på honom.


- Louvren, var/vart ligger det?

- Det ligger i Paris. Paris bor i Frankrike. Frankrike är ett land.


- Var/vart flyger häxfanskapen på påskafton?

- De flyger med sina fina kvastar till Blåkulla. På kvastarna sitter det en liten svart katt och en gullig kittel. På häxorna sitter det ett huckle och en vårta.

Nu kan jag tänka mig att Sofia som hamnar före den andra i alfabetet, med tanke på efternamn, suckar mitt i sitt multitaskande med att se The Wire eller nån vampyrserie samtidigt som hon läser Syliva Plath och väser – Men googla skiten ditt jävla mongo.

Den andra Sofia fyller nog i de elaka orden när hon sitter med en mustig kopp te och kastar citat från Oscar Wilde omkring sig samtidigt som det skrivs en kritisk essä om hur Dostojevskij EGENTLIGEN borde uppfattas.

Eller så är det tvärtom.

Men det bryr jag mig inte om. Jag vill bara ha hjälp.

Nåväl, tack på förhand.”

Nu sover vi och njuter av att det alldeles strax är lördag, men att det snart är spöktimmen, ja det föraktar vi förstås. Gonatt.


10 kommentarer:

Annie sa...

"Vart" används enbart när frågan rör en riktning: "Vart ska vi gå?", "Vart leder den här vägen?" = RÄTT
"Vart har du varit?", "Vart är min jacka?" = FEL.

ps. Wayne, din blogg är den bästa på hela internet. ds.

Wayne sa...

Annie: Tack så mycket för hjälpen, ska börja träna. Du är snabbare är Facebook. Och tack för Ps, det var rart av dig.

LisaUEEEC sa...

Vill inte göra dig besviken, du som har den bästa bloggen på internet (en av två iaf) men "vart" är faktiskt helt synonymt med "var". "Vart" används bara i talspråk och är inte ett eget ord, vissa menar att det tom är rätt dialektalt.
Så fortsätt säga det efter behag, men skriv det inte.

TheLoom sa...

Annie har rätt, Lisa har fel. Vart = "till vilken plats". Var = "~på vilken plats".

Kolla i SAOL om ni inte tror mig. Vart är ett helt eget ord, med egen betydelse.

Krisse sa...

Ja, fy fan vad svårt det är. Ungefär som "de" och "dem". När ska man använda det ena, när ska man använda det andra, liksom? Som tur är har LisaUCEEECUUE lärt mig att de är synonymer. Dialektala sådana. Dem i Västergötland säger "de" medan dem skånska människorna säger "dem".

TheLoom sa...

@Krisse Bra där! \o/

anna sa...

Detta funkar:

VarT ska vi gå? DiT.
VaR är du? DäR.

VaR ligger muggen? DäR.

VaR ligget Louvren? DäR.
VarT flyger häxfanskapen på påskafton? DiT.


dvs - VAR/vart är din lillebror, eftersom svaret på frågan bara skulle kunna vara DÄR och inte DIT.

läs nu lång fin blond hörrö!

anna igen sa...

om jag var otydlig så menade jag helt enkelt, check out the R's och T's. vart - dit, var - där.

Anonym sa...

Annie har helt rätt. Jag blir vansinnig när jag hör någon säg vart i stället för var.

Eastwater sa...

I Norrland är det lättare, där kan man byta ut alla var och vart med ett enkelt vars [vasch], mycket praktiskt.