måndag, mars 12, 2012

Know your onion

Jag känner en man som heter Fasching. Det är en bra karl. Han är lite äldre än resten av världen vilket gärna resulterar i När jag var ung-historier, typ ”Grabbar, när jag var ung fick vi gå 15 mil till fotbollsträningen. När vi väl var där fick vi hugga ner en björk och tälja till två mål så att vi kunde träna i en kvart innan det blev mörkt och 25 minusgrader och man fick gå hem igen. Tänk på det grabbar, ni som har det så bra, inte som när jag var ung”.

Ja, ni vet hur det brukar låta när vuxna pratar. Det blir ofta diskussioner om drinkar som Gröna hissen och hur skönt det var att få röka på flygresor och att det är fantastiskt med färg-tv. Då får man lyssna och nicka instämmande.

Jag tycker att det är fint, att olika generationer kan umgås.

Fasching har ett genuint matintresse (även om det är på gränsen till onormalt) och är en mycket duktig kock. Han är även extraordinärt kunnig när det kommer till vin. Det är positivt på flera sätt.

I lördags postade Fasching den här bilden på det här internet. Det skulle ätas hamburgare. Det skulle drickas gott. Det skulle stojas och skrattas och pratas om Gröna hissen och Hot shots och det skulle tittas på Mello.


På bilden syns en väldigt god dressing. Det syns lite gurka. Och så syns det rödlök.

Men varför gör han så undrar du nu. Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte. Jag vet bara att man inte använder rödlök till hamburgare. Det gör man faktiskt inte.

Man ska ha vanlig lök, gul lök. Lök som smakar något. Det verkar vara någon oskriven regel i det här Stockholm att det ska vara rödlök i allt. Det beror väl på färgen som signalerar fara, det är lite ”danger danger” över rödlöken och det tycker invånarna här i stan är häftigt. ”Det är vi och London”.

Nu är det så här: rödlök passar till Toast Skagen och möjligtvis i någon pastasallad, i övrigt används den gula varianten. Klart.

För tillfället har jag större förtroende för Sten Tolgfors än för Fasching. Nu lyssnar vi på Buzzcocks. Hej då.

6 kommentarer:

Fasching sa...

*ignorerar*

Gammal, grinig gubbe sa...

Röd lök och tomater! Och då ingår de däringa tacochipsen. Så det så!

Red Scream sa...

Fett rätt - gul lök gäller! Och då är jag en sådan som kan börja mina berättelser med

"När jag var i Rio 1983 så..."

"Seriöst, Fisherman's Warf var lika turistigt på 80-talet som det är nu..."

"Jag kommer ihåg en gång i Chang Mai, kan det varit 1985? Då i alla fall..."

E sa...

Dålig löksmak, bra musiksmak. Det kan nog bli något av dej med vad det lider! :0)

Prenumerera (atom) sa...

Kul låt den där buscocs. Har alltid gillat skiffle.

För övrigt ska du inte klaga på rödlök på det där rotmosvurmande viset. I princip är det du gör i detta inlägg samma sak som att hävda att Nobelfesten ska hållas på den lokala pizzerian, för nobelpristagarna ska fan inte tro att de är någonting. I alla fall i princip.

Wayne sa...

Fasching: Som en tonåring.

Gammal grinig gubbe: Ja, okej, det kan jag hålla med om faktiskt.

Red Scream: Du verkar ha varit med om mycket, det gör mig en aning avis.

E: Ett rätt är alltid något.

Bråkan: Dämpa dig!