måndag, juni 13, 2011

To Germany with love

Om ungefär precis en månad, exakt 30 dagar fast ändå inte, åker jag till Tyskland på semester. Avundsjuka människor i min närhet säger – Jaha, men va roligt, där har du ju aldrig varit tidigare.

Nu är det faktiskt så att jag ska till Bayern och där har jag bara varit en gång förut och då var jag lite för glad i hatten.

Så nu åker jag dit för att göra rätt för mig. Jag ska vandra omkring med min kappsäck och mina dikter som innehåller stor poesi och söka jobb från dag till dag och trampa mitt eget vin och så.

Nu ljög jag ganska mycket. Jag har inga dikter, förutom den om kuken och fittan som spela boll där kuken vann med elva mot noll förstås, men det är väl mer en ramsa och dessutom är den inte min.

Söka jobb ska jag inte göra eftersom jag faktiskt har semester. Och utöver att jag har semester misstänker jag även att jag har begynnande fotsvamp och då är det nog ingen vidare god idé att trampa sitt eget vin.

Ingen kappsäck har jag heller. Jag har bara mig själv så därför tar jag bara med mig själv helt enkelt. Jävligt lätt och smidigt.

Jag börjar i Nürnberg. Där finns det tydligen över 3000 företag som är av hantverkskaraktär. Det skiter jag ungefär ganska fullständigt i. Det som känns mer intressant är ju stadens historik med rättegångarna efter WW2. Och att det finns en korv som heter Nürnberger som ska vara något extra.



En julmarknad som jag inte hinner stanna på.

Efter det åker jag till Bamberg. Där bor det ungefär 70 000 olika människor, och på det finns det åtta bryggerier. Rauchbier är byns specialitet, rököl alltså. Enligt Fasching smakar rauchbier skit, men har man Pripps Blå 7,2% som favorit blir det kanske så. En del av Bamberg finns med på UNESCO:s världsarvslista. Det är roligt för Bamberg.


Ett jättegammalt rathaus i Bamberg.

Sedan åker jag till Würzburg och där vet jag inte hur många som bor men det gör inte så mycket. Jag vet däremot att det pågår en volksfest (låter mycket bättre än en svensk folkfest med Arvingarna på scen det) som avslutas dagen jag anländer. Inte för att vara alltför självgod, men det känns lite som att jag kommer dit och headlajnar den där jämrans volksfesten. Alla kommer att jubla.

Det finns inga bilder på Würzburg.


Avslutningsvis åker jag till München. Där har jag varit förr och det är där som jag alltså bör göra rätt för mig. Jag vet inte hur, men det kanske jag kommer på.

Tre fryntliga tyskor.


Nu orkar jag inte skriva mer. Hej då.

6 kommentarer:

Håkan sa...

Om du vill göra intryck på tre fryntliga tyskor så föreslår jag att du lyfter Gunnar Larssons tajta guldlopp från 1972 där i München. Ljug att du känner honom. Det går garanterat hem. Troligen.

Wayne sa...

Håkan: Det är kanske bättre med det än att dra upp Svarta September. Klokt.

Jasmine sa...

1. Bra blogg

2. Nu när artighetsfraserna är avklarade så kan jag komma till saken. Du känns som en vandrande guidebok för Tyskland och har säkert ett bra svar på min fråga; midsommardagen kommer jag att besöka Hamburg för första gången och behöver veta var man ska ta vägen efter en konsert på kvällen? Folk har bara varnat mig för var glädjeflickorna finns utan att säga var jag ska ta vägen istället för att få ut så mycket som möjligt av mitt Tysklandsdygn.

Bogey sa...

Du tycks vara väldigt förtjust i Tyskland. Det är väl ölen och korven som drar förstår jag.

Jag tycker att du skall avsluta din resa med en ny ölkällarkupp i München. Det där med att bli en ny Jesus gick ju inte så bra, så du kan kanske försöka bli en ny Hitler i stället.

Lamisyl är ett bra medel mot fotsvamp. Hade det funnits på Hitlers tid hade vi troligen sluppit WW2.

Wayne sa...

Jasmine: 1, Tack.

2, Trots tre besök i Hamburg har jag dålig koll på ställen. Enda stället jag kommer på ligger i glädjedistriket (där händer det mesta i den stan och är svårt att komma ifrån) och det är Grosse Freiheit 36. På midsommardagen är "Altern Styles
100% tanzbar - von Indie bis Alternativ Rock
Jägermeister Shot nur 1,50 €" http://grossefreiheit36.de/

Annars är det trevligt att bara knalla omkring och dricka sig från kneipe till kneipe. Det här var inte mycket till hjälp, men hoppas resan blir bra.

Bogey:Du har rätt i analys med öl och korv. Lamisyl är bra, Hitler är mindre bra.

Jasmine sa...

En tackar för tipsen!